BoConcepts Forretningsmodel

Denne artikel er skrevet af Michael Rude Cortzen i år 2014, hvor han læste Professionsbachelor i international handel og markedsføring. Artiklen omhandler BoConcepts Forretningsmodel.

I dette afsnit vil BoConcepts (BC’s) forretningsmodel blive analyseret med henblik på at kunne vurdere deres kompetencer med kunden som udgangspunkt.

Forretningsmodellen analyseres med udgangspunkt i components of a business model fra Harvard Business Review da denne har kunden som udgangspunkt. Hvis der ikke forefindes noget ud fra modellen, bliver dette først noteret efterfølgende.

BoConcept bruger mange forskellige former for markedsføring for at nå ud til kunden. Herunder bl.a. kataloger, in-store materialer, outdoor kommunikation, nyhedsbreve og meget mere. Alt deres markedsføring udspringer fra deres brandværdier og afsættes i en global platform. Dette sikrer kendskabsgraden af brandet, hvilket de lever stærkt på i dag og tilfører endvidere yderligere værdi til dette.

De fokuserer i høj grad på butikkerne, da det er her de virkelig skaber deres relation til kunderne gennem de medarbejdere som kunderne møder. Dette gennem den unikke service som de trænede medarbejdere kan tilbyde, samt selve oplevelsen af butikken.

BoConcept fokuserer i høj grad på service, hvilket er med til at øge relationen mellem kunderne og virksomheden. Hvilket giver større chance for at kunden kommer igen. BoConcept giver bl.a. kunden mulighed for selv at skræddersy produkter.

BoConcept sigter efter at ligge mellem middelmarkedet og luksusmarkedet. Det giver en relativ høj pris, hvilket også er rimeligt set i forhold til brandværdien.

BoConcepts kernestrategi

Herunder vil BC’s kernestrategi blive blotlagt.

“Through passionate and persistent performance we make customised and coordinated design furniture and accessories affordable to the urban-minded customer.”

Som led i deres kernestrategi fokuserer BC på selv at være engagererede i deres arbejde og dermed skabe værdi for kunden gennem skræddersyet og velkoordineret møbeldesign og tilbehør, som er til at betale for den urban interesserede kunde.

BC’s betydelige argument for differentiering ligger i både i deres produkter og services. De sælger høj kvalitetsprodukter med betydelig brandværdi til en fordelagtig pris. Kunder kan skræddersyprodukter til deres egne behov og servicen ydet af medarbejderne er af høj kvalitet, da de trænes således.

Strategic Resources

BC’s mest væsentlige kernekompetence er i høj grad deres design, hvilket er en kunst som BC har brugt mange år på at blive særdeles gode til. Det er dansk design, hvilket afspejler en vis form for kvalitet. Det er dermed Dansk højkvalitets design til en relativ overkommelig pris.

En af BC’s mest væsentlige strategiske resurser, er deres brand. BC er etableret i 1952 og er et globalt brand, hvis værdier er fornuftig pris, dansk og høj kvalitetsdesign.

Value Network

BC’s eksterne værdinetværk består af bl.a. af partnere fra udlandet, herunder brugte de f.eks. Smart (bilen) i en kampagne tilbage i 2011 og har sidenhen samarbejdet med Smart. Smart er et produkt af et samarbejde som Mercedes havde sammen med en anden virksomhed.

Vurdering af kompetencer i forhold til kunder

Ud fra ovenstående, vurderes det at BoConcept, har en lang række gode tiltag. Dog forefindes der nogle relativt væsentlige mangler i forhold til at skabe god customer retention. Disse er Bl.a. information og insight. Som kan være med til yderligere målrettelse af produkter og markedsføring til kunden, da man i højere grad kan vide hvad de efterspørger.

Forbedring af BoConcepts Forretningsmodel

I dette afsnit kommes der med forslag til forbedring af forretningsmodellen på baggrund af ovenstående analyse.

Det er en særdeles kompleks opgave at lave en fejlfri forretningsmodel. Der er altid plads til forbedring, som i sidste ende forhåbentlig vil være med til at generere yderligere afkast. Ser man på ovenstående er der især 2 ting som BC stærkt bør overveje hvordan de vil komme livs og dermed forbedre. Disse er Customer information og insight. Dette er en svær opgave ude i butikkerne og vil sikkert være meget lavpraktisk. Når medarbejderne samtidig med at udøve god service også skal fokusere på at indsamle informationer om kunden, vil det sandsynligvis ødelægge den gode service.

Derfor er det godt, at vi har internettet, hvilket BC også opererer på. Dette giver mulighed for at få særdeles glimrende customer information og dermed insight. Det kan BC gøre via deres FaceBook side, via Facebook insights og andre Facebook værktøjer som kan være med til at genere mere viden omkring slutbrugerne.

Hvis du ønsker konsultation i forbindelse med markedsføring eller teknologi, kan du med fordel tage kontakt til Michael Rude Cortzen på LinkedIn eller via hans hjemmeside.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *