Markedsføringsøkonom – Begrebsdefinitioner

Dette indlæg er taget ud fra en hovedopgave på markedsføringsøkonom fra 2013, og indeholder en række begrebsdefinitioner. Indlægget er leveret af Cortzen Digital, og bør betragtes som inspiration til at skrive et definitionsafsnit for begreber til en større opgave.

Begrebsdefinitioner for opgaven

I de følgende overskrifter, sandsynliggøres nogle centrale begreber, som ikke er så hyppigt brugt i den daglige tale. Dette er med til at skabe klarhed for visse læsere.

Digital promotion

Værende en af de 4 P’er, er promotion en betydelig faktor inden for markedsføring. Under promotion hører bl.a. reklame gennem radio, TV og print, PR og ’word og mouth’. Dog bliver PR i højere grad brugt til kontrol af ’publicity’ omkring et firmas brand, hvor events i højere grad er mere salgsfremmende, da man her kan fremvise og anvende et produkt.

Digital promotion er lidt anderledes, da denne forgår online, hvor der er mulighed for et betydeligt større publikum. Når det endvidere også er digitalt, giver det også bedre muligheder for at måle på resultaterne.

Afslutningsvis spiller sociale medier en stor rolle i firmaers digitale promotion. I Danmark er Facebook klart det største medie.

Facebook Insights

Facebook Insights er Facebook’s eget værktøj til at analyse af ens Facebook-side, og anvendes i social media marketing. Heri kan man bl.a. måle hvor mange visninger man har på opslag, billeder, videoer, samt se statistikkerne på ens fans. Dette meget kraftige værktøj giver altså en dybere forståelse for brugertrends på ens side.

Virksomhedens kernekompetencer

Ifølge Robert M. Grant og Gary Hamel i artiklen ’’The Core Competences of the Corporation’’, Harward Business Review fra 1990, har en virksomheds kernekompetence 3 forudsætninger:

  1. Kan benyttes i en række forskellige markeder
  2. Giver betydelig værditilvækst for kunderne.
  3. Er svær at efterligne for konkurrenterne.

Disse udgør fundamentet for virksomhedens konkurrencefordele og skal dermed være langtidsholdbare.

Bewistat

Bewistat er et Excel plug-in som benyttes til at lave en lang række forskellige beregninger inden for statistikken.

Tilføjelsesprogrammet er udviklet af bl.a. Michael Larsen, der er Cand.Merc fra Copenhagen Business School.

Microsoft Office Lync

Lync er en kommunikationstjeneste fra Microsoft, som muliggør tekst-chat, video-møder, telefoni og såkaldte Lync-møder, som muliggør visning af powerpoint og lignende til de tilstedeværende.

Tak fordi du læste med, I det følgende kan findes links og litteratur, der ligger til grund for dette indlæg om begrebsdefinitioner.

  • https://atcore.dk/blog/danmark-pa-facebook-2013/
  • http://smallbusiness.chron.com/traditional-advertising-promotion-30565.html
  • https://www.facebook.com/help/search/?q=insights
  • International markedsføring – 4. UDGAVE – TROJKA – Finn Rolighed Andersen med flere | Side 39
  • http://www.bewistat.dk/
  • http://dk.linkedin.com/in/michaellarsen97
  • http://office.microsoft.com/da-dk/lync/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *