B3-vitamin

B3-vitamin er nødvendigt for hundredvis af reaktioner i kroppen, som igen er væsentlige energikilder til en myriade af cellulære funktioner. Derfor kan mangel på- eller tilskud af B3-vitamin have vidt forskellige individuelle virkninger.
Ifølge dr. Hoffer synes mennesket at være i en udviklingsfase, så B3-vitamin ikke mere kan dannes, men skal indtages med føden. Tendensen er stærkest i de individer, der er længst fremme i udviklingen. Der kan derfor være meget store forskelle i behovet. Aldring kan også have betydning. Ydermere vil stærk mangel  i længere tid kræve større mængder af vitaminet, og i de værste tilfælde er det nødvendigt med store B3-vitamin tilskud resten af livet.
Dr. Hoffer har set højt udviklede personer udvikle skizofreni, som han opdagede kunne elimineres med B3-vitamin tilskud. 
Det kan også være at en kostændring eller små tilskud kan ændre situationen. Nogle eksempler blandt mange på B3-vitamin-holdige fødevarer: kylling, tunfisk, svampe, solsikkekerner, jordnødder, avocado, grønne ærter, ferskner, citrusfrugter.

I Hoffer, Foster, Saul – Niacin the real story, 2012, og Hoffer, Saul – Orthomolecular medicine for everyone 2008 nævnes, at B3-vitamin:
genopretter tarmenes gennemtrægelighed til normale niveauer,
forebygger eller behandler senilitet,
genopretter hukommelse meget effektivt,
øger opmærksomheden,
forøger energien,
mindsker behovet for søvn, 
reducerer udviklingen af åreforkalkning (aterosklerose) og nedsætter dødeligheden fra vaskulære ulykker. 

Fra https://food.ndtv.com/health/7-health-benefits-of-vitamin-b3-niacin-1669811:
1. Fordøjelsessystemet. Vitamin B3 er vigtigt for mange fordøjelseskanalen funktioner, som omfatter nedbrydning af fedtstoffer, kulhydrater og alkohol. Herved fremmes en sund appetit og glødende hud.
2. Forbedrer huden. Vitamin B3 hjælper med at beskytte huden mod solskader. Det bruges ofte i kosmetik og cremer til anti-aging. Det er kendt at vende solskader og misfarvning, der kan opstå på grund af aldring. Dette multi-tasking vitamin hjælper med at helbrede sår, styrker huden og stimulerer dens styrke til at bevare fugt.
3. Mental sundhed. Vitamin B3 bruges ofte til at behandle de fleste forstyrrelser som angst, depression og bipolaritet. Personer med depression er mangler normalt vitamin B. Desuden fører lave niveauer af neurotransmitter serotonin ofte til depression. Serotonin kræver aminosyre tryptophan, som faktisk laves ved hjælp af vitamin B3 eller Niacin.

 

Kolesterol-kontrol med niacin (B3-vitamin)

Artritis (gigt) behandlet efter Dr. Kaufman’s metode


Andre kliniske tilstande, der påvirkes af B3-vitamin:
(Hoffer, Foster, Saul – Niacin the real story, 2012, og Hoffer, Saul – Orthomolecular medicine for everyone 2008)
ADHD,

Aldring,
Allergier,
Anspændthed, irritabilitet, utålmodighed,

Alkoholisme og andre afhængigheder,
Alzheimers sygdom,
Uberettiget angst og frygt,
Balanceproblemer,

Blodkarsygdomme,
Børns læring,
Detox,
Downs syndrom børn,

Epidermolysis Bullosa (EB),
Fedme,
Grå stær,

Hartnup sygdom,
Hovedpine og Migræne,
Hudproblemer, f.eks pellagra:
Pellagra hud stadier

Forringet hukommelse, distraktibilitet, mental tåge, vanskeligheder i forståelse,
Huntingtons sygdom,
Manglende initiativ,
Kolera og Diarré,
Kræft,
Mentale sygdomme (f. eks. bipolaritet, skizofreni, paranoia)

Multipel sklerose,
Nefritis,
Parkinsons sygdom,
Pemphigus (blære udslet),
Posttraumatisk stress,
Raynauds sygdom (hvide fingre),
Søvnløshed,
Trigeminal Neuralgi (ansigtsnerve smerter),
Træthed,
Virussygdomme.

c@ctz.dk